У світі казки чарівної
Мета заняття: збагатити знання учнів усною народною творчістю рідного краю; розвивати логічне мислення, уважність, спостережливість; виховувати прагнення до добра і справедливості.
Обладнання: книжки «Українські народні казки», «Казки народів світу», ілюстрації казкових героїв, малюнки різних тварин, іграшки
Хід заняття
І. Організаційна частина
- Добрий день, дітки! Сідайте!
Ви сідайте тихо, діти,
Домовляйтеся не шуміти,
На занятті не дрімати,
А знання мерщій хапати.
- Сьогодні у вас виховне заняття. Ми з вами поговоримо про казочки, їх героїв, проведемо різні конкурси. То ж будьте активні, бо в кінці заняття будуть запитання.
ІІ Основна частина
1. Розповідь з елементами бесіди
- Дітки! Коли ви лягаєте спати, вам, напевно, мама або бабуся читає казочки.
- А ви любите слухати казочки?
- Про що ми дізнаємося у казках?
- Як казочки завжди розпочинаються і як закінчуються?
- Якою є ваша улюблена казка?
- А ви знаєте, що казка прийшла до нас з давніх-давен? Передавалася вона з уст в уста, з покоління в покоління.
Український народ любив казки, тому понавидумував їх дуже багато. В основу казочок покладалися легенди, перекази, притчі. У казкових героїв вони втілювали людей, висміювали або возвеличували їхні вчинки, риси характеру.
Отже, казка – це казкова країна, де добро завжди перемагає зло.
- Ой, діточки, я зовсім забула, що, йдучи дорогою до вас, зустріла Незнайка. Він гірко плакав, бо його вигнали з казкової країни. А знаєте чому? А тому, що він геть переплутав усіх казкових героїв та їх казки. Може, допоможемо йому пригадати? Але щоб пригадати, треба спершу його покликати.
- Ану всі разом: Незнайку! Незнайку!
(заходить, плачучи, Незнайко)
- Дітки, привітайтесь з Незнайком: добрий день!
- Який же він добрий, – говорить Незнайко, – коли я забув усі імена казкових героїв?
- А ми тобі допоможемо пригадати. Правда, дітки?
2. Робота над казкою
- Діточки, давайте допоможемо Незнайку пригадати казочку. Я зараз буду читати казку, а ви потім скажете, як вона називається. А щоб Незнайку було легше її впізнати, то ми уривочок продемонструємо.
Читання і відтворення казки «Ріпка»
- Ну що сподобалась вам казочка?
- Хто скаже Незнайку, що це за казка?
Незнайко: Дуже вам дякую. Якщо ви ще допоможете мені пригадати казкових героїв, то я в боргу не залишуся.
3. Проведення конкурсів
- А зараз, так як в казочках багато героїв звірів, ми Незнайку назвемо, в яких казках вони є. Але зробимо це у вигляді змагання. В кожному ряді я покладу на першій парті м’яку іграшку-звірятко, і ви будете називати, в якій казці воно є. Який ряд назве більше казочок, той і переміг.
- Молодці! Ви всі так добре працювали, що, напевно, втомилися. Тому зараз проведемо фізкультхвилинку, не просту, а казкову, яку робив колись Колобок. А допоможе нам Незнайко.
4. Фізкультхвилинка.
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка,
Вирушали на зарядку.
Похитали головою,
Раз притупили ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо.
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
Конкурс «Назви казку за ілюстрацією»
– А зараз ми за малюнками разом з Незнайком будемо називати казку. Хто кращий знавець казок?
– Які ви всі розумні! І Незнайко здається починає згадувати казки. Але щоб остаточно їх пригадати, то йому потрібно разом з нами побувати у «Країні загадок».
«Країна загадок»
(Супроводжується презентацією)
На городі, що за черга
Дід і баба тут стоїть.
Тягнуть щось перед собою
І не витягнуть ніяк.
(Ріпка)
Ти впізнаєш вмить її
Одяг весь у попелі
Мачуха все лається
Сестри насміхаються.
(Попелюшка)
Маленьке, сіреньке,
Біди наробило:
Щось біле, кругленьке,
Хвостиком розбило.
Сумує і плаче бабуся,
Дідусь витирає сльозу,
А курочка кудкудаче:
«Я вам золоте знесу.»
(Курочка Ряба)
В’ється річка невеличка
Хлопчик у човні сидить.
З берега матуся кличе,
Щоб обідом пригостить.
І вгадать цього героя
Справа зовсім не складна.
Казка ця усім відома
Про кого вона?
( Про Івасика Телесика)
Хто кругленький і смачненький,
Із віконця скік та скік.
Втік від баби та від діда
До лисички на язик?
(Колобок)
Дівчина,
Хоч і кривенька,
Роботяща,
Моторненька,
Як гніздо її
Спалили,
То з качками
Полетіла.
Всі ви знаєте
Цю казку,
Тож назвіть її,
Будь ласка!
(«Кривенька качечка».)
Ця брехуха — і рогата
І баньката, й бородата.
Обдурила свого діда.
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
(Коза-Дереза.)
Ця хатинка,така мила,
Всіх у себе приютила:
Мишку, зайчика,лисичку,
Вовка, жабку невеличку,
І кабанчика іклана,
І ведмедя великана.
Це хатинка невеличка
Зветься просто — ...
(Рукавичка).
Двоє сірих Мишенят
Працювати не хотять.
Все пустують, все танцюють,
Півника прохань не чують.
До роботи — геть не годні,
То ж лишилися голодні.
Як же звати Мишенят?
Хто ж бо знає із малят?
(Круть, Верть.)
Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герої казки?
(«Лисичка та Журавель».)
ІІІ. Заключна частина
– Наше заняття підходить до кінця. А хто мені може нагадати звідки взялася казка?
– А за що нашого гостя, Незнайка, вигнали з казкової країни?
– Яких героїв ви найбільше любите?
– Малюнок з якої казки вам найбільше запам’ятався?
– А яким героєм казки ви б хотіли бути?
– Незнайку, а ми тобі допомогли згадати героїв казок?
Незнайко: Так, я вже усіх пригадав. Ви молодці. Гарно працювали і я вдячний вам, що ви пригадали мені казочки. Я тепер можу повертатися у казкову країну. Але перш, ніж я повернуся туди, я вам віддячу. Я дарую вашому класу книжечку, в якій є чарівна казочка. Ще раз дякую і до побачення!
– До побачення, Незнайку! Надіюсь ти ще до нас завітаєш. Діти, помахайте Незнайку гарно ручкою на прощання.
– От і все. Наш гість нас покинув, але залишив про себе згадку. Погляньте, яка це чудова книжка. Герої, як живі. Але цю казочку ми з вами рочитаэмо наступного разу, бо наше заняття підійшло до кінця. Я дуже рада, що ви були сьогодні такі розумники!
– До наступної зустрічі!