Проектна частина. Розробка інтегрованого дня в 2 класі.
Тема: Завітала в гості чарівниця осінь.
Інтегруються предмети:
Літературне читання. Урок позакласного читання «Осінь в гості завітала».
Природознавство. Які у осені прикмети? Осінні місяці.
Українська мова. Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання тексту-розповіді «Осінь».
Трудове навчання. Симетричне вирізування. Виготовлення аплікації «Кошик з фруктами».
Мета: Розширити знання учнів про осінні прикмети, читацький світогляд учнів. З’ясувати походження назв місяців. Розкрити значення понять: рання осінь, золота осінь, підзимок. Вчити встановлювати взаємозв’язки між порами року і явищами в живій природі, систематизувати й узагальнювати прочитане; складати невеличкі тексти – розповіді , влучно добирати прикметники в мовленні. Удосконалювати навички виразного читання та вміння працювати з папером, економно використовувати матеріали. Порівнювати і узагальнювати знання про закономірності живої і неживої природи.
Розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між погодними явищами і явищами у живій природі; сприяти розвитку інтересу до читання, вчити знаходити відповіді на запитання; формувати читацькі смаки.
Виховувати наполегливість, працелюбність, почуття колективізму, ціннісне ставлення до природи.
Обладнання: конверти зі завданнями, підручник Ірини Грущинської «Природознавство 2 клас», робочий зошит учня «Зошит друга природи», демонстраційна таблиця, мікрофон, осіннє листя, ілюстрації «Вересень. Жовтень. Листопад», написи «Рання осінь. Золота осінь. Підзимок», корзини з фруктами. Ножиці, папір, клей, картон.
Тип уроку: комбінований.
Зміст занять протягом дня
І. Організаційний етап. Емоційне налаштування на урок (2 хв).
Урок про осінь починаємо,
У цікаву подорож рушаємо.
Візьмемо завзяття, натхнення, творчість, знання,
Щоб пізнавати красу природи на всіх уроках щодня!
Складання девізу уроку з «розсипаних слів».
навчати, Добре, знати, хто хоче все, того.
ІІ. Підготовка учнів до активного, свідомого засвоєння знань (5 хв).
• Робота над загадкою.
Коли це буває,
Що клен запалає?
А прихопив морозець
Та повіяв вітерець,
Весь вогонь на землю впав,
Зовсім клен без листя став. (Восени)
- Які слова вам допомогли відгадати загадку? А тепер послухайте вірш.
Ясне сонце не гріє,
Холодком повіва.
Засихає й жовтіє
На узліссі трава.
Осипаються клени,
Листя жовте летить…
Лиш ялинка зелена
Серед лісу стоїть.
- Які прикмети осені згадано у вірші?
• Вправа «Роз’єднай слова».
- Діти роз’єднайте слова і ви дізнаєтесь тему нашого уроку. Завіталавгостіосінь.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про осінні прикмети, про походження назв місяців, з'ясуєте особливості кожного місяця, прочитаєте вірші про осінь, напишете текст - розповідь про цю пору року та виготовите аплікацію «Кошик з фруктами».
- Що ви очікуєте від уроку? (відповіді дітей)
- В кінці уроку ми перевіримо чи збулися ваші очікування.
• Хвилинка спостереження.
Народна мудрість: Трапляється такий год, що на день по сім погод?
Для кожної пори року характерна своя погода.
У класі постійно працює наш гідрометцентр.
Слово нашому синоптику……
Доповідь маленького синоптика
А зараз про погоду
Температура повітря - ….
Стан неба - …
Вітер - ………
Опади - ….
(2 дітей розігрують діалог за запитаннями, решта позначає погоду у зошиті)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв).
Необхідно знати прикмети осені, адже ми частина живої природи і тісно взаємопов'язані з нею. Можемо дізнатися про неї більше із власних спостережень або із художньої літератури, яку ви сьогодні підібрали до уроку позакласного читання. Дуже важливо не тільки знати ознаки осені, а вміти підібрати влучні прикметники для її опису, щоб скласти твір-розповідь про цю пору року і навчитися виготовляти аплікацію «Кошик із фруктами».
Метод «Кейс».
- Що кожен з вас очікує від сьогоднішнього дня?
ІV. Засвоєння нових знань і дій (80 хв).
1. Інтерактивна технологія « Мікрофон».
- Що ви знаєте про осінь?
2. « Мозковий штурм». Знаємо: Пори року – це …
- Чому відбувається зміна пір року? (Внаслідок обертання Землі навколо Сонця)
Про що йдеться: чим нижче, тим менше тепла?
Про що йдеться: чим нижче, тим менше тепла?
Впізнай назву за вказаними ознаками: безбарвне, прозоре, не має смаку, займає увесь простір, у газоподібному стані (повітря).
Закінчи судження за аналогією:
Лінійка – сантиметри; термометр - … (градуси).
Вкажи спільне для понять: краплинка, крижинка, водяна пара (вода).
Чи правильне судження: на небі хмари – буде дощ?
Вилучи зайве слово: помідори, перець, яблука, капуста.
3. Каліграфічна хвилинка.
О о ос ін осінь
- Назвіть літери, звуки, склади в слові, поставте наголос.
4. Мовленнєва гімнастика.
- Як курличуть журавлі в небі?
- Як шумить осінній дощик?
- Подуйте на осінні листочки, наче осінній вітер (вправа на дихання).
5. Чистомовка.
Ель, ель, ель – дмухнув осінній вітерець
Лі. Лі, лі - летять у небі журавлі.
Ідь, ідь, ідь – готується до сну ведмідь.
Ень, ень, ень – настав осінній місяць жовтень.
6. Малюнковий диктант (Вчитель демонструє малюнки, учні записують слова в зошити).
Листя, дощ, журавлі.
• Фізкультхвилинка з музичним супроводом.
7. Робота в групах:
1гр. – придумати розповідне речення зі словом «осінь».
2гр. – придумати питальне речення зі словом «листя».
3 гр.- назвати звуки
8. Перегляд відеофільму.
- Чи є в осені мелодія? (Відповіді учнів)
- Потрапляємо у царство чарівниці Осені. Погляньте, яке воно красиве, різнобарвне, неповторне. Багато художників, поетів, композиторів присвячували цій порі свої твори.
- Ось саме зараз ви слухаєте «Осінню пісню» П.І.Чайковського.
- Який настрій викликає?
9. Казка про осінні місяці із завданнями.
- Отож, було у Осені три сина. Назвіть їх імена. (Вересень, Жовтень, Листопад). Ось вони (вчитель вивішує силуети братів-місяців)
- Пригадайте, чому матуся так назвала синочків!
(Вересень – цвіте верес, жовтень – жовтіє листя, листопад – опадає).
Синочки були дуже чемними, слухняними, допомагали мамі по господарству. Але одного разу увірвався у їхнє царство злий чарівник. Розшифруйте його ім’я: Вітер (ребус).
- Він підбурив синів: у Вересні почало опадати листя, Жовтень закидало снігом, а в Листопаді пригріло сонечко та розквітли дерева. Пересварились сини між собою, заплутались, хто із них може бути початком осені. Побачила цю сварку Королева Граматика і вирішила помирити місяці. Наказала їм стати за алфавітом.
- Діти, як стали місяці? (Вересень, жовтень, листопад).
- Листопаду не сподобалось, що він останній. Тоді втрутилась її величність Математика. І звеліла полічити їм свої дні, щоб розмістити їх в порядку збільшення.
- Діти, як розмістились місяці?(Вересень, листопад, жовтень). Тоді Жовтню не сподобалось бути останнім. Аж тут і матуся з роботи повернулась. Вона пояснила, що осінь має три періоди: ранній, середній і пізній. Переставити їх місцями не можна, адже в природі все пов’язане. Ми зможемо продовжити казку, коли з’ясуємо, який місяць відповідає якому періоду.
• Проблемне запитання
- Діти, на вашу думку, як треба розмістити місяці?
- Давайте доведемо припущення на основі ваших знань, спостережень.
- Позначте цифрами порядок осінніх місяців.
листопад
вересень
жовтень
10. Парна робота .
- А тепер доведемо наші припущення.
- Почнемо наше дослідження.
Учні, в яких на парті зелені яблучко – пригадуватимуть прикмети вересня, із жовтими яблучками – розповідатимуть про прикмети жовтня, а із червоними яблуками – передбачатимуть прикмети листопада.
- На ваших партах лежать конверти. Відкрийте їх, витягніть картки та послухайте завдання.
• Завдання для учнів 1-х парт.
Виберіть, яка температура переважає у вересні, жовтні, листопаді (по рядах). Прикріпіть своє число до місяця на дошці.
• Завдання для учнів 2-х парт.
Який стан неба переважає кожного місяця? (Учні вивішують позначення: ясно, хмарно, похмуро)
• Завдання для учнів 3-х парт.
Виберіть, які природні явища можна побачити у вересні, жовтні, листопаді?
(Вересень: роса, гроза, дощ;
жовтень: туман, іній, дощ;
листопад: туман, дощ, сніг)
• Завдання для 4-х парт.
- Складіть композицію із рослин, що є у вазі, яка характерна для вашого місяця.
- Вересень: айстри, хризантеми, чорнобривці, гладіолуси…
- Жовтень: осінні квіти, пожовкле листя, каштани.
- Листопад: почорніння квітів, гілочки ялинки.
• Завдання для 5-х парт.
- Виберіть в кошик ті овочі і фрукти, які достигають у вашому місяці.
Вересень: достигання горобини, яблук, груш, винограду,картоплі, помідор, баклажанів, грибів, горіхів.
Жовтень: достигання моркви, буряків, капусти, гарбузів, грибів.
Листопад: опадання листя, почорніння квітів і трав, підготовка до зимового сну.
- Чи будуть у когось зауваження, інші думки?
11. Диференційовані завдання групам дітей.
І група.
З'єднати прислів'я.
Восени один день то буде сувора зима.
сонце блисне,
У вересні на дубах а три дні дощ кисне.
жолудів багато,
ІІ група.
Встановити відповідність між осінніми місяцем і трудовою діяльністю людей.
1. Переорювання ґрунтів і підготовка до зими? (Листопад)
2. Висаджування квітів родини цибулевих? (Жовтень)
3. Збирання і заготівля фруктів? (Вересень)
ІІІ группа.
Скласти есе за опорними словами на тему «Чаклунка осінь».
Жовтокоса осінь ...
Чепурні стали …
Зажурилися …
Подарувала чаклунка безліч …
Я люблю тебе, осінь, за …
• Підсумок.
- Дізналися прикмети осені, з’ясували походження назв місяців, розкрили значення понять: рання осінь, золота осінь, підзимок.
12. Метод розвитку критичного мислення. Створення «Кластера». Паутинка «Осінь».
- Подивіться у вікно. Яка зараз осінь? ( золота)
- Чому осінь називають золотою? (відповіді дітей)
- Які ознаки характерні для цієї пори року?
(Дощ, жовте листя, прохолода, відлітають птахи, туман, листопад, вітер, холодне повітря, заморозки).
• Фізкультхвилинка.
Хмара сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм , як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили руки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
V. Закріплення нових знань і дій (66 хв).
1. Робота з виставкою прочитаних книжок ( біля дошки виставлено 4 – 6 книжок, що їх принесли діти).
- Розгляньте ілюстрації на титульних сторінках книжок. Скажіть чи відповідають вони темі уроку. (Так, відповідають. Тому, що на них чудово зображено красу осіннього лісу.)
- Ви дізналися чимало нового із прочитаних книг, і ці знання допоможуть нам з вами вирушити у мандрівку до осіннього лісу.
2. Перевірка якості самостійного читання художньої дитячої книги в групах.
Розчитування ():
Ось лист краса
Осінь листочок красива
Осінній листячко прекрасна
Восени листяний прикрасила
3. Виступ учнів у групах:
І гр.- представляє твори про вересень;
ІІ гр. – представляє твори про жовтень;
ІІІ гр. - представляє про листопад.
4. Учні по черзі розповідають вірші.
І гр. – М. Сингаївський «Вересень». М. Підгірянка «Бабине літо».
Леся Українка «Дощик»
ІІ гр. - Н. Забіла «Жовтень», А .Пастернак «Осінь», П. Грабовський «Осінь».
ІІІ гр. – Я. Купала «Листопад», Т. Паламарчук » Малі кленочки»,
А. Каміньчук «Осінній листочок»
5. Обговорення творів.
- Що ж ми побачили за рядками віршів?
- А що змогли почути?
- Які слова використали письменники, щоб змалювати осінь?
- Якою приходить до нас вона?
- А якими фарбами малює художниця – осінь? Чому?
6. Мовленнєва підготовка до написання тексту – розповіді.
( На дошці записано слова – узагальнення)
Осінь – золота, барвиста, чарівна, щедра, багата.
Сонце – менше гріє, ховається за хмари, раніше заходить.
Небо – сіре, сумне, затягнуте хмарами, дощове.
Повітря – холодне, сире.
Листя – золоте, багряне, жовте, осипається, летить.
Дерева – безлисті, сумні, сірі.
7. Опрацювання плану.
1. Яка пора року настала?
2. Які хмари пливуть по небу?
3. Якого кольору листочки на деревах?
4. Які плоди дарує осінь?
5. Куди відлітають лелеки?
6. Чим подобається вам осінь?
8. Усне складання тексту – розповіді.
9. Слухання складених текстів, редагування.
10. Написання тексту – розповіді (диференційовано).
1 гр. – Переставити речення за планом.
2 гр. – Замість крапок вставити слова з довідки.
3 гр. – Поширення речення.
11. Усна перевірка текстів.
Окремі учні читають створені тексти. Учитель аналізує почуте.
• Підсумок.
- Отже, ми вчилися складати тексти-розповіді та влучно добирати прикметники.
12. Виразне читання вірша вчителем.
ПРИЙШЛА ОСІНЬ
Прийшла осінь люба, мила,
Дітям на потіху
Груші всі позолотила
У годину тиху.
Ще червону фарбу мала
Осінь-мальовничка.
Яблучка помалювала
На обидва личка.
Як на сливи позирала,
Знала, що робити;
Усі сливи завивала
В сині оксамити.
І куди лиш не ходила
У годину тиху,
Весь садочок прикрасила
Дітям на потіху.
М. Підгірянка
13. Словникова робота. Оксамит — тканина з густим коротким ворсом.
Читання слів «луною» за вчителем.
Позолотила, осінь - мальовничка, помалювала, завивала, прикрасила, на потіху.
• Фізкультхвилинка "Кленові листочки". Пальцем показують рух
дощика. Руки в сторони, присідають, імітують збирання листочків. Роблять ліхтарики.
Осінь, осінь... Лист жовтіє,
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають.
Наче човники, рікою
їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті,
Червонясті, золотисті.
Кружляють.
14. Читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами
- Які слова надають віршеві ніжного забарвлення?
- Прочитайте виділені рядки. Як ви їх розумієте?
15. Гра «Добери рими».
Мила — позолотила;
потіху — тиху;
мала — помалювала;
мальовничка — личка;
ходила — прикрасила;
тиху — потіху.
- Чи полюбляєте ви фрукти?
- Назвіть найулюбленіші?
16. Гра «Так чи ні?».
Яблучко росте на сливі.( ні)
Грушечка – кисла. ( ні)
Виноград – овоч.( ні)
Слива – овальна.( так)
Яблучко , грушка, слива, виноград – фрукти. ( так)
• Підсумок.
- Ми вчилися працювати з художніми книжками, удосконалили навички виразного читання.
17. Вправа «Кубування».
- Зараз кожна група представить опис фрукта за планом, записаним на гранях кубика (слива, яблуко, груша, виноград, персик, вишня).
• Це фрукт?
• Назва фрукта.
• Якого він розміру?
• Який за формою?
• Якого він кольору?
• Який має смак?
• Кого ним пригощу?
18. Практичне виконання виробів.
Пояснення терміну «аплікація».
Розгляд зразків.
Ознайомлення з пам’яткою, послідовності виготовлення аплікації технікою симетричного вирізування.
Інструктаж.
Повторення правил техніки безпеки на робочому місці.
Виготовлення аплікацій «Кошик з фруктами» ( робота в малих групах).
19. Виставка виробів.
- Хочете прикрасити свою кімнату цим виробом?
- Можливо у вас є бажання зробити цікавий подарунок рідним?
- А ще у вас є можливість зробити яскраве оформлення нашої класної виставки.
• Підсумок.
- Вчилися виготовляти аплікації, удосконалили вміння працювати з папером та економно використовувати матеріали.
VІ. РЕФЛЕКСІЯ (3 хв).
Отредактировано Таміла Володимирівна (04-12-2016 20:12:26)